18 000 östgötar tog del av permitteringsstöd – nu kräver vi ett nytt kunskapslyft

Idag släpper vi en rapport om de östgötska jobben under Coronapandemin. I rapporten konstateras att de statliga stöd som regeringen med samarbetspartier beslutat om bidragit till att rädda tusentals jobb. Samtidigt har antalet arbetslösa östgötar ökat med 2 000 personer det senaste året och under 2021 väntas ytterligare ökningar. Nu kräver vi att Östergötland blir ett testlän för Kunskapslyftet 2.0.

Rapporten, med data från Riksdagens Utredningstjänst (RUT) visar att permitteringsstödet hjälpte 18 000 östgötar och innebar stöd på nästan en miljard kronor till arbetsgivare i länet. Det har räddat många jobb de senaste månaderna och visar att de insatser man genomför kan ha stor effekt.

– Nu krävs det att riksdagen och kommunerna krokar arm för att reda ut nästa fas av krisen. Vi föreslår därför att Östergötland blir ett försökslän för Kunskapslyftet 2.0, där yrkeshögskolan ges en extra viktig roll för att snabbt hjälpa arbetslösa byta bransch, säger Johan Andersson, riksdagsledamot S.
Rapporten slår fast att en ökande arbetslöshet är att vänta under 2021, bilden är mörkare än vad som förväntades i höstas. Särskilt allvarligt ser S-politikerna på den växande ungdomsarbetslösheten som ökade med 435 personer i Östergötland förra året.

– Flera av de hårdast drabbade branscherna är områden där unga har sitt första jobb, som handeln, hotell och restauranger. Den här gruppen behöver ges möjlighet att byta väg till ett nytt jobb, genom till exempel yrkeshögskolan eller komvux, säger Elias Aguirre, kommunalråd S, Linköping.

– Jobben är så viktiga – för människors välfärd men också för samhällets välfärd. Det är skälet till varför jobben alltid har varit så högt prioriterade för oss socialdemokrater. Nu behövs flera insatser, bland annat en utbyggnad av högskoleplatserna i länet, säger Eva Lindh, riksdagsledamot S.

Den största andelen av permitteringsstödet gick till tillverkningsindustrin som stod för drygt 30 procent av det totala stödet, följt av handeln med 14 procent. En annan bransch som använt permitteringsstödet i stor utsträckning är hotell- och restaurangbranschen där över 1 600 anställda omfattades av stödet.